Samba

Samba

fredag 4 maj 2012

Ensamhetsträning och inkallning


Yes, yes, yes!!!!!!!!!! Igår efter en lång dag med mycket aktiviteter lämnade jag Samba hemma själv i hela 40 minuter OCH INTE ETT PIP!!!!!!!!!!!!! Detta även trots att antiskallhalsbandet inte funkar även om jag satte på henne det. Fick nya batterier och det funkar ändå inte, jädra skräp som kostade 1000 spänn!!!! Men med tanke på att det går så bra för Samba kanske den har gjort sitt jobb och inte behövs mer. Man kan ju alltid hoppas. Ska testa 50 min till en timme nästa gång.


Har också börjat träna inkallning med hundvisselpipa, något jag jobbat mycket med Alice förut, men det har runnit ut i sanden. Tänkte att det kunde vara ett enkelt sätt att kalla in dem båda två samtidigt på. Så jag har tränat med Samba och Alice gemensamt, de får busa och jag blåser och de får godis när de kommer till mig om och om igen. Allt gick galant till igår em då Alice fick syn på en katt.....Hon tittade först på mig och sen pep hon iväg som en skållad råtta efter katten!!!! Jag blåste i visselpipan och Samba som också sett katten kom direkt men inte Alice. Så jag fick koppla Samba och jaga efter Alice som verkligen hade bestämt sig för att rymma och inte ens kom till mig när jag var nära henne. Mitt i stressen glömde jag också ge henne rätt inkallningskommando som hennes ägare använder utan försökte med visselpipan och kom hit. Just därför vore det så bra att få visselpipan att funka då hennes ägare och jag inte har riktigt samma kommandon. Suck....ja svårigheterna med inkallning av Alice har ju i alla fall gett mig blodad tand och en rejäl skopa motivationen att träna jättehårt med Samba och det har i alla fall gett resultat. Ibland sticker hon om hon ser någon annan hund men oftast kommer hon när jag lockar på henne. Men det är ju en pågående process, man får aldrig sluta träna inkallning har jag insett. Det är så otroligt viktigt att känna att man kan lita på att ens hund kommer på inkallning. Så jag får träna mera, mera och åter mera med både Samba själv och med Samba och Alice tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar