Samba

Samba

söndag 29 april 2012

Cykelträning


Idag tyckte jag det var dags för lite cykelträning med Samba. Hon har testat förut och tyckte det var roligt och så är det ju så bra träning också. Jag har införskaffat ett sk joggingkoppel som man fäster runt handleden och som är elastiskt. Första övningen var att gå bredvid så hon förstod att hon skulle hålla sig på den sidan och inte springa framför eller bakom cykeln, vilket inte var helt lätt tyckte Samba. Så när vi väl började cykla blev hon så exalterad att hon började skälla hysteriskt, vet inte om det var på grund av cykeln eller hunden framför oss. Jag blev lite smått stressad när jag försökte få tyst på henne samtidigt som vi cyklade och jag skulle hålla koll på henne....Men det gick, till slut blev hon tyst. Så vi cyklade och gick om vartannat en sträcka som är ungefär 1,5-2 km. Bra träning för oss båda i uppförsbackarna. Hon var duktig och föll in i trav och det gick jättebra. Puh.

4 kommentarer:

  1. Åh vilken fin bild på dom små älsklingarna!!

    Jag har ju dels ingen cykel, och dels så är ju Tindra rädd för cyklar sen hon blev jätteskrämd en gång som valp, så jag hade lagt det där med cykling på hyllan. Men häromdan mötte jag en tjej med en såndär hyrcykel och kom på att DET kan man ju göra, och dessutom är det visst gratis om man bara lånar en halvtimma. Så jag måste kolla upp hur det funkar med dom där cykeluthyrningarna för då tänkte jag iaf försöka och se om det kan vara möjligt att cykla me Tindra. Får börja med att bara promenera och leda cykeln så att hon får vänja sig långsamt.

    Himla käck grej det där med hyrcyklarna som jag faktiskt aldrig utnyttjat, men det ska jag fasen börja göra :)

    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är den charmig bilden.

    Fast jag tror inte det spelar nån roll om hon blivit skrämd bara man vänjer henne med cykeln i lugn takt som att bara promenera med den. Samba var livrädd för att bli nerstoppad i väskor och cykelkorg men jag har vant henne sakta men säkert och nu går det jättebra. Hon var också skeptisk mot cykeln till en början men det går om man tar det i lugn takt. Cykelkorgen fick jag ha framme hela vintern ståendes i vardagsrummet vid hennes bädd och tränat med positiv förstärkning när hon gått nära den och när hon suttit i den (gott godis) och nu kan jag t.o.m. ha henne i cykelkorgen medans jag cyklar!

    Ja jag har också sett hyrcyklarna, fantastiskt påhitt faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Ja jag tror oxå att det går att vänja henne bara man tar det lugnt :)

    Javisst är dom! Man ser alltfler som använder dom, men dom var ju en succé redan förra året (vet inte om det var första eller andra året dom hade det) och i år tror jag ännu fler kommer upptäcka dom, för det finns ju väldigt många stationer så det är ju verkligen en kanongrej, jag saknar cykel.

    Min förra hund kunde jag inte cykla med för hon ville hoppa upp mot cykeln hela tiden, likaså om man sprang, hon var en mkt mer stressad hund och jag en mkt mer stressad människa så jag hade inte det tålamodet, men nu ska jag som sagt göra ett försök :D

    SvaraRadera
  4. Ja jag har kämpat hårt för att kunna cykla med Samba både i cykelkorgen och springandes bredvid. Älskar att cykla och har en fantastisk cykel så det fanns inget annat alternativ än att lära henne. Skoj ska vi har i sommar, cykla till havet med henne eller andra utflykter.

    SvaraRadera